Monday, December 19, 2011

meniti suratan - MAY


Dahaga kasih padamu
Tiada akhirnya
Dalam kepekatan malam
Kaulah bintang
Ku gapai jatuh
Untukmu sentuh
Namun bagiku hadirmu
Seminit menjadi penawar

Sampai bilakah kita ini
Asyiknya merindu sendiri
Ada kasih dan ada cinta
Tapi terhalanglah
Oleh insan alpa
Materialistik yang
Menghukum cinta
Sebegini...

Bebaskanlah kita ini
Lyrics www.allthelyrics.com/lyrics/may/
Di belenggu dunia

Andai hanyut bahtera
Kita rela di lautan gelora
Itulah rela
Kita berdua

Hadirlah kau kasih
Nyatakan cintamu
Doaku yang lama

Inginku bawamu
Bersama hasratku
Meniti suratan
Agar kenal kebahagiaan

Takdir kita kasih
Tuhan menentukan
Serah keimanan
Pasti sinar kebahagiaan

Jua kaulah insan suci
Wangian syurgawi
Pekat malam yang berlabuh
Aku teguh... di jiwa
Kau tiba jua...
video

kemalangan




sebenarnya dah lama mera nak update blog yang dah bersarang, bersawang dan pe2 je la kan
tapi
tak dapat ar coz sebab2 tertentu
sudah tentu sebab utama ye tak dapat internet
so bila da dapat online ni
mera nak gak tot tet tot tet lam ni

erm kisah ni dah lama pun
nk msuk sebulan yang lalu
malam tue
(19 NOV 2011)
mera da siap2 nk blik umh da
ye ar da seharian jaga gerai kat ekspo kulim tu kn
around 745mlm kot mera nk blik
on the way nk blik
hujan turun..
cam dak2 je cter eh
(hahaha)

so time tu nk kata x laju x gak
nk kata laju sgt pn x tau ar
lebih kurang 100m kot kat simpang 3
ad ar kreta tu da bg signal kanan
so nak tak nk korg2 pn mesti akn ke kiri jalan kn
nk bg laluan kt kreta yg nk msuk ke jln kanan
k mera pn amik ar jln ke kiri ckit
da trus ni
tiba2
.
.
.
kreta waja tue ley lak bg signal nk msuk kiri
bayangkn mera da trus da ni
da mmg kt sblah kreta tu kot..
erm nk x nk
mera rempuh ar sisi kreta waja
tu
pas rempuh je
bummmmm!!!
pengsan terus x igt pe da

ad ar lam 10min kot meera tak sedarkan diri
celik je mata trus taye kat org ramai
kat pkcik "kt mana ni?"
pkck jwab "sabar dik.. jgn byk gerak.. adk xcdnt ni."
dgar je cam tu
trus mluru air mata meera ni
tak henti2
uwwa uwa uwa

nasib baik ar ad pkcik sorg tu
trus call JPA (Jabatan Pertahan Awam)kot
amik mgsa xcdnt ni wak g hospital
time nk tggu ambulans mai

pkck tu try call family meera
time tu lak
sorg pn x dapat
mybe line x da kot
pkck taye ak lg
adk ad x saudara tdekat kt cni
ak time tu cuma igt
akak2 yg jga gerai kt ekspo tu
so trus call kak fiza
dgar je suara kak fiza
ak terkedu x tau nk ckap cm ne
pe lg nangis jela
hukhuk
(bila pk blik cm lawak pn ad. cm dak2 lak.hahaha)

so ambulans mai
ak dibawa ke wad kecemasan hospital kulim
1st time in mylife kot nek ambulans

smpai je sana
ak dberi rawatan n kna wat x-ray
nk tau kot2 ad darah beku ke tau pe2 jela
tp alhamdulillah dktor ckp ak ok je
x da pe2 yg perlu dirisaukan
syukur.


pe pn ak kna tahan kt wad slama 6jam
tuk pemantauan
nk x nk mera kna cucuk ar bg 1 botol air
yela sbb ak pengsan time kna lggar tu
mne tau ad effect pe2 ke kn
x dpt tdo lam wad coz katil da pnuh
so mera tdo jela kt ktil kt wad kecemasan tu
nsib baik la malam tu
x banyak kes kecemasan


soknya around 6pagi
mera kol kak fiza
mai amik ak kt hospital
pe pn nk thanks to alls
yg da cuba selamatkn mera dr bahaya

tp inilah
pengalaman pertama lam hidup mera pernah kemalangan cam ni
dapat award x
hahahahaha


tdo jap pas tu bgun.. ni ar bila da x tau nk wat pe.. snap mne yg ptut ar..
nsib baik cuma lebam n benjol2 ckit je
huhuhu

Saturday, May 28, 2011

nothing on you

[Chorus - Bruno Mars]

Beautiful girls all over the world, I could be chasing

But my time would be wasted, they got nothing on you, baby

Nothing on you, baby

They might say hi, and I might say hey

But you shouldn't worry, about what they say

Because they got nothing on you, baby

Nothing on you, baby


[Verse 1- B.o.B]

I know you feel where I'm coming from

Regardless of the things in my past that I've done

Most of it really was for the hell of the fun

On a carousel, so around I spun

With no direction, just trying to get some

Trying to chase skirts, living in the summer sun

And so I lost more than I had ever won

And honestly, I ended up with none


[Bridge - B.o.B]

It's so much nonsense, it's on my conscience

I'm thinking "maybe I should get it out"

And I don't want to sound redundant

But I was wondering, if there was something that you want to know

But never mind that, we should let it go

Because we don't want to be a TV episode

And all the bad thoughts just let them go, go, go

[Chorus]


[Verse 2 - B.o.B]

Hands down, there will never be another one (Nope)

I've been around, and I've never seen another one (Never)

Because your style, I ain't really got nothing on (Nothing)

And you wild when you ain't got nothing on? (Ha-ha)


Baby you the whole package Plus you pay your taxes

And you keep it real, while them others stay plastic

You're my Wonder Woman, call me Mr. Fantastic

Stop, now think about it


[Bridge 2 - B.o.B]

I've been to London, I've been to Paris

Even way out there in Tokyo

Back home down in Georgia, to New Orleans

But you always steal the show

And just like that, girl you got me froze Like a Nintendo 64

If you never knew, well, now you know, know, know


[Chorus]


[Bridge 3- B.o.B]

Everywhere I go,

I'm always hearing your name

And no matter where I'm at, girl you make me want to sing

Whether a bus or a plane, or a car, or a train

No other girls on my brain, and you're the one to blame


[Chorus]


[Outro - B.o.B]

Yeah

And that's just how we do it

And I'ma let this ride

B.o.B

And Bruno Mars

EKSPO FELDA

SIMEX 2011

SIMPOSIUM DAN EKSPO USAHAWAN FELDA


FELDA WILAYAH SEGAMAT


27 MEI - 29 MEI 2011

10PG - 10MLM


DATARAN SEGAMAT

JOHOR DARUL TAKZIM


---------------------------------------------------------------

MARILAH BERAMAI-RAMAI BERKUNJUNG KE GERAI NO 4 MENYAJIKAN PELBAGAI KEREPEK UBI BERPERISA.

ANTARA PERISANYA SEPERTI PERISA KARI, CILI DAN LADA HITAM.

TURUT DIJUAL AIR SOYA DAN TAUFU FA.

PROMOSI HARGA HEBAT

DATANG JANGAN TAK DATANG


PAT PAT SIKU LIPAT

SIAPA CEPAT DIA DAPAT

Wednesday, April 6, 2011

nikmatnya sebuah kehidupan

di pagi hari ini lebih indah jika kita sama-sama menyinari dengan pemulaan bersolat subuh, berzikir, dan membaca al-quran.
terasa tenang untuk memulakan sebuah kehidupan diman kita diizinkan oleh Allah untuk terus bernyawa di muka bumi ini.
ketenangan dikecapi, kebahagiaan dirasai, kegembiraan menyinari hari ini..

Monday, April 4, 2011

BAIK BAIK SAYANG-WALI BAND (PURWANTORO WONOGIRI)

terima kasih Z tuk lagu ni..



Tajuk Lirik/Lagu: Baik Baik Sayang
Artis: Wali Band

Aku tak ingin
Kau menangis bersedih
Sudahi Air Mata Darimu
Yang aku ingin arti hadir diriku
Kan menghapus dukamu sayang

Karna bagiku
Kau Kehormatanku
Dengarkan dengarkan aku

(Korus)
Hanya satu pintaku
Untukmu dan hidupmu
Baik-baik sayang
Ada aku untukmu
Hanya satu pintaku
Di siang dan malammu
Baik Baik sayang
Karna aku untukmu

Semua keinginan
Akan aku lakukan
Sekuat semampuku sayang

Karna bagiku kau kehormatanku
Dengarkan dengarkan aku…

(Ulang Korus) (3x)


Khalifah - Lagu Untuk Adinda MTV (2010)


Lagu Untuk ADINDA

Di kala ku terbayang
Wajah mu daku terkenang-kenang
Kadangkala pagi siang malam
Jadi gila bayang

Pada mu duhai sayang
Kasih ku hanya pada mu seorang
Hanyalah dikau jadi pujaan
Cinta tanda sayang

Corus

Pada mu duhai sayang
Yang jauh dirantau orang
Ingatlah pesanan dari kekanda
Jangan-jangan bermain mata
Jangan-jangan cuba mendua
Kasih ku cinta ku selamanya

Ku renung bulan bintang
Ku sampaikan kasih salam sayang
Ku serah segala tanda cinta
Buat mu adinda

Pada si rama-rama
Terbanglah dikau padanya si dia
Pesankanlah rindu ku padanya
Rindu ku padanya

Pada mu duhai sayang
Yang jauh dirantau orang
Ingatlah pesanan dari kekanda
Jangan-jangan bermain mata
Jangan-jangan cuba mendua
Kasih ku cinta ku selamanya

Di kala ku terbayang
Wajah mu daku terkenang-kenang
Kadangkala pagi siang malam
Jadi gila bayang

Pada mu duhai sayang
Kasih ku hanya pada mu seorang
Hanyalah dikau jadi pujaan
Cinta tanda sayang

Adinda… adinda…

sorry

salam u all n nite..
lama meera tak berblogging eh..
mood nak menaip da kurang la skang ni

weekend balik umah je
so banyak aktiviti mera wat kat rumah jela
sebab utama mera balik coz:
-nk tenangkan fikiran yg serabut n kusut ni
-rindukan family
- bosanlah dok bilik sorg2 kt kolej
- dok umh dpt enjoy ngn adik2
- huhuhu

jom balik muor kawan2 rabu ni.. hehehe

next week balik koolim kodah lak..
jmpa family mak n adik2.. heheh
sayonara

Thursday, March 3, 2011

luahan hati

pertama kali ku bertemu dengan mu..

sayunya hatiku merindui dirimu

walaupun baru kita bersua muka

namun aku telah jatuh cinta


pertama kali ku bertemu denganmu
hatiku terpaut melihat senyumanmu
aku mengharap engkau menerimaku
kerana aku bersedia menyintaimu

akan ku renang lautan yang berapi
membuktikan kehebatannya cinta ini
tetapi jika kau meninggalkan aku
terhiris hati ini...terguris jiwa ini...
menangis tak berlagu...ohhhh...

biarpun ombak yang merubah pantai
kasih ku takkan hancur berderai
biarpun hari berganti hari
dirimu tetap ku nanti ohhhh...

sayangku pimpinkan tangan ku
menuju mahligai bahgia..
kita bersama nikmati kisah cinta
hidup bagaikan di syurga
ohhhh..kasih......

kita yang kena mula dulu

apa yang kita perlu mula dulu ni?


jika ingin seseorang itu berubah,


apa yang perlu kita lakukan ialah:


  • bermula dengan mengubah diri sendiri
  • bermula dengan melakukan perkara-perkara kecil
  • bermula sekarang! JANGAN TANGGUH
  • belajarlah menghukum diri sendiri
  • mengulangi kebaikan sehingga sebati dalam diri

semua perkara tadi kita ikut, nescaya kita pasti akan berubah menjadi yang lebih baik dari sebelum ini.

> selamat beramal dan berubah ke arah kebaikan.



lepas gaduh, berbaik semula tau

Sumber: Harian Metro - 2010/07/01


PERLUKAH bertengkar dengan pasangan apabila timbul isu yang mungkin remeh-temeh sehingga boleh mengganggu hubungan?

Melihat daripada sudut berbeza, pertengkaran bahkan pertelingkahan juga ada manisnya. Sebenarnya ia turut memberi impak positif kepada hubungan suami isteri kerana kadangkala pertengkaran itu bakal mengeratkan lagi hubungan suami isteri.



Pertengkaran sebenarnya adalah proses pasangan suami isteri cuba menyatukan cita rasa, tujuan, keinginan dan cara hidup mengikut kehendak sendiri. Dalam proses terbabit, keengganan satu pihak menyebabkan sebelah pihak lagi memendam perasaan sehingga menyebabkan sebelah pihak lagi tidak puas hati lalu tercetus pertengkaran.



Berikut beberapa petua yang boleh dijadikan renungan buat pasangan untuk mengelak bibit pertengkaran sekali gus menyelamatkan rumah tangga:



# Meluahkan isi hati.



Setiap pasangan perlu berbincang dan meluahkan isi hati masing-masing bagi meredakan permasalahan.

Ada yang enggan berbincang dan lebih rela memendam saja perasaan dengan harapan segalanya akan berubah dengan sendiri dan menjadi baik suatu hari nanti.

Situasi tegang akan menjadi lebih parah apabila salah seorang mengungkit kelemahan pasangan. Sebaliknya, tumpuan hendaklah hanya kepada pokok permasalahan bukan meleret kepada perkara yang tidak berkaitan.

Dalam pada itu, jangan sesekali menggunakan kata-kata kasar ketika bertikam lidah, sebaliknya terus gunakan nama yang sering digunakan. Jika sebelum bergaduh memanggil pasangan 'sayang', teruskan ketika bertengkar.



# Biar apapun gelombang pertengkaran, pastikan ia tidak berlaku di hadapan anak.



Ini penting kerana ia boleh menjejaskan emosi mereka, malah boleh menyebabkan anak membuat persepsi negatif terhadap ibu bapa.

Menjadi asam garam berlaku pertelingkahan dalam hubungan, tetapi dalam apa jua keadaan, ia perlu sentiasa dibatasi dengan kesabaran.



# Emosi.



Jangan sesekali membiarkan emosi menguasai diri dan jangan bertindak menggunakan fizikal seperti memukul atau melemparkan barang kerana ia hanya merugikan diri sendiri sedangkan masalah tidak juga selesai.



Jangan pula sesekali membenarkan orang ketiga masuk campur dalam pertengkaran seperti ibu bapa, mentua ataupun adik-beradik kerana dikhuatiri menyebabkan situasi semakin parah.



# Adat.



Anggaplah pertelingkahan yang berlaku sebagai adat atau asam garam kehidupan yang boleh mematangkan diri masing-masing. Ingatlah, anda dan pasangan adalah dua insan berbeza. Pasangan anda dibesarkan mengikut caranya sejak kecil, manakala anda pula dibesarkan dengan cara tersendiri.



Anda bertemu dengannya setelah sama-sama dewasa, jadi jangan sesekali cuba menjadikan dirinya sama seperti anda. Cuba hormati dengan tindakan yang dilakukan. Jika tidak berkenan hati, luahkan dengan penuh diplomasi dan berikan contoh terbaik untuk dirinya berubah.


# Bertolak ansur.



Jika timbul masalah, sama-sama bekerjasama dalam mengemudi alam perkahwinan.

Selepas bertengkar, jangan biasakan menyendiri atau meninggalkan pasangan kerana ia merugikan. Selesai bertengkar, peluklah pasangan seerat mungkin biarpun kita bersalah. Ungkapkan perkataan maaf dan minta perkara begitu tidak berlaku lagi. Anggaplah pertengkaran sesuatu yang positif kerana membolehkan anda dan pasangan semakin mesra.



# Jangan banyak bercakap.



Ketika bertengkar, hati masing-masing dalam keadaan marah. Ketika marah, pasti perkara yang logik sekalipun tidak diterima kerana masing-masing mahu menegakkan pendapat sendiri. Jika anda sebagai suami mempunyai hak untuk bercakap sekalipun, kurangkan daripada terlalu menegakkan pendapat sendiri.



# Kelemahan pasangan.



Jangan menyebut hal itu kerana setiap orang ada kelemahan masing-masing. Jika anda mengungkitnya, ia turut merangsang pasangan mengungkit kelemahan anda. Semakin lama ia mengundang sesuatu yang lebih parah.



# Jangan tinggikan suara.



Cuba bercakap dengan tenang sehingga isteri anda yang sedang marah akan turut tenang dan seterusnya dapat menyelesaikan masalah dengan lebih cepat.



# Jangan bertengkar depan makanan atau di tempat tidur.



Ini kerana tempat itu sepatutnya menjadi tempat anda menjamu selera dan bermesra.



# Jangan keluar dari rumah sebelum selesai.



Drama di televisyen sering suami segera meninggalkan rumah apabila bergaduh untuk memudahkan cerita.



Tindakan ini sebenarnya akan menyebabkan isteri ditinggalkan dalam keadaan keliru. Hal ini menyebabkan dia tertekan dan anda perlu ingat anak akan ditinggalkan bersamanya di rumah.

Wednesday, March 2, 2011

jom update

sekadar update.. ahahahaha
mood malas datang
kesibukan tugasan
ketiadaan idea
membuatkan ku terasa tak nak update di blog ni..
huhuhu..


10 PETANDA DIA JODOH KITA.......


10 PETANDA DIA JODOH KITA.......

Firman Allah SWT, bermaksud "Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" (Surah Muhammad, ayat 7)

Gunakan seluruh pancaindera

Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Allah yang maha Esa. Tetapi bagaimana kita mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita? Allah SWT mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan aka untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan. Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi , spiritual dan fizikal antara keduanya. Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain. Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama. Benarkah ia seperti yang diperkatakan?

Berikut adalah 10 petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita.


1.Bersahaja

Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.

2.Senang bersama

Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita. Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.

3.Terima kita seadanya

Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.

4.Sentiasa jujur

Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.

5.Percaya Mempercayai

Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka. Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.

6.Senang Bekerjasama

Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar. Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama. Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?

7.Memahami diri kita

Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar. Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita. Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, "lidah sendiri lagikan tergigit", inikan pula suami isteri'. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.

8.Tampilkan kelemahan

Tiada siapa yang sempurna di dunia ini. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut. Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya.Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.

9.Kata hati

Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Allah deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindakbalas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.

10.Solat Istikharah dan Tawakkal

Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah SWT. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi atau gerak hati. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Allah memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat petunjukNya. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Setelah semuanya diusahakan, berserahlah kepadaNya dan terus berdoa. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara.Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya.

__________________________________________________________________

+ Ditulis oleh Hj Abdul Samad Profile:

http://www.facebook.com/profile.php?id=100000474159776

p/s: sebarkan ilmu walau dengan satu ayat..

Lagi artikel menarik di :

http://www.facebook.com/murahjual2



10 soalan cepumas

Membuat keputusan untuk berkahwin bukanlah suatu perkara yang mudah. Perkahwinan bererti memasuki suatu alam yang berlainan sama sekali dengan alam yang pernah dilalui sebelumnya, bak kata Tan Sri S M Salim dalam salah satu lagunya, ‘dulu lain sekarang lain, dulu bujang sekarang dah kahwin’.

Setiap pasangan yang berkahwin pastinya mengharapkan perkahwinan itu kekal bahagia buat selama-lamanya. Ramai yang berjaya. Namun tidak kurang pula yang kecewa.

Al-Ustaz Jasim Muhammad al-Mutawwa’, bekas kadi ahwal syakhsiyyah di Kuwait menyimpulkan antara sebab berlakunya keretakan dan kegagalan dalam perkahwinan adalah kurang taaruf atau tidak mengenali antara satu sama lain dengan mendalam sebelum berkahwin.

Taaruf yang mendalam atau mengenali bakal teman hidup sebelum melangsungkan perkahwinan sangat penting demi menjamin kesejahteraan dan keseimbangan dalam menjalani kehidupan berumahtangga.

Ini tidak bermakna pasangan mesti melalui alam percintaan sebelum berkahwin, kerap bertemu dan berhubung melalui panggilan telefon, sms, chatting dan sebagainya.

Percintaan sebelum berkahwin seperti yang dilakukan oleh segolongan masyarakat dan ditonjolkan dalam segala macam media sebagai suatu kemestian, suatu dunia yang penuh dengan keindahan dan keseronokan adalah sebenarnya penipuan belaka.

Alam percintaan tidak mendedahkan hakikat diri yang sebenarnya. Masing-masing berusaha menunjukkan yang terbaik sahaja di hadapan pasangannya.

Setelah berkahwin barulah terbongkar segala rahsia, segala perangai dan sikap buruk yang selama ini disembunyikan.

Untuk mengenali calon pasangan hidup anda dengan mendalam, al-Ustaz Jasim Muhammad al-Mutawwa’ mencadangkan agar anda mengajukan 10 soalan.

Soalan-soalan ini boleh diajukan secara langsung semasa sesi taaruf, atau melalui orang tengah. Jika calon memilih untuk bertemu, melihat dan berkenalan pastikan pertemuan itu tidak dilakukan secara berdua-duaan di tempat suci dan terpencil.

Jangan cemari niat yang suci dengan melanggari perintah Allah dan Rasul. Jangan relakan syaitan menjadi orang ketiga di antara anda dengan si dia.

10 soalan itu adalah:

1. Apakah wawasan hidupnya?

Setiap orang mempunyai wawasan dan cita-cita yang ingin dicapai dalam hidupnya. Inilah yang perlu anda ketahui mengenai bakal pasangan hidup anda.

Sekiranya anda dan dia mempunyai wawasan dan matlamat hidup yang sama maka perselisihan dalam rumahtangga akan berkurangan.

2. Bagaimanakah kefahamannya mengenai konsep perkahwinan?

Kefahaman serta tasawur atau gambaran yang jelas mengenai perkahwinan amat penting.

Sekiranya kedua-dua pihak mempunyai kefahaman yang berbeza, umpamanya satu pihak menganggap perkahwinan hanya sekadar memenuhi tuntutan nafsu semata-mata, sedang satu pihak lagi memandang sebagai satu ibadah, sudah semestinya rumahtangga yang bakal dibina tidak akan aman daripada perselisihan dan pergaduhan.

3. Apakah sifat-sifat yang digemari dan tidak digemarinya?

Adalah penting bagi setiap pasangan mengetahui kegemaran pasangannya, apa yang disukai dan tidak disukainya kerana kadang-kadang perselisihan berlaku disebabkan kelainan kegemaran dan citarasa.

Sekiranya kegemaran setiap pihak diketahui terlebih awal mungkin perselisihan dapat dielakkan.

4. Apakah pandangannya mengenai anak pada tahun pertama perkahwinan?

Setiap orang mempunyai pandangan yang berbeza mengenai masa yang sesuai untuk menimang cahaya mata.

Sekiranya satu pihak belum bersedia sedang pihak yang satu lagi sudah tidak sabar untuk bergelar ibu atau ayah, pastilah kedua-dua pihak akan berasa tertekan dan perhubungan akan jadi tegang.

5. Adakah dia mempunyai masalah kesihatan atau kecacatan?

Masalah kesihatan yang kronik atau kecacatan semula jadi pada anggota badan tidak wajar disembunyikan.

Mengetahui adanya penyakit atau kecacatan tertentu akan mempengaruhi keputusan yang bakal diambil.

Menyembunyikan penyakit yang kronik atau kecacatan yang mengaibkan boleh dianggap sebagai satu penipuan.

6. Adakah dia seorang yang suka bergaul?

Sesetengah orang suka bergaul dengan pelbagai lapisan masyarakat, mempunyai kawan dan kenalan di merata-rata tempat. Sesetengah yang lain pula suka menyendiri, tidak pandai berkawan dan sukar didampingi.

Orang macam mana yang anda cari?

7. Bagaimana hubungannya dengan ahli keluarganya?

Perkahwian bukan sekadar aqad yang mempertemukan antara dua jiwa. Sebaliknya perkahwinan merupakan hubungan kemasyarakatan yang mencantumkan antara dua keluarga atau lebih.

Oleh itu bakal tunangan harus tahu status keluarga serta hubungan mereka antara satu sama lain. Hubungan kekeluargaan juga sedikit sebanyak menggambarkan keperibadian seseorang.

8. Apakah kegemarannya dan bagaimana dia mengisi waktu lapangnya?

Kegemaran serta cara seseorang memenuhi masa lapangnya juga memberi gambaran tentang wawasan serta cita-citanya dalam hidup ini.

9. Adakah dia aktif dalam mana-mana pertubuhan bukan kerajaan (NGO) atau pertubuhan kebajikan?

Keaktifan dalam persatuan kebajikan atau pertubuhan sukarela menggambarkan dia bukan seorang yang sombong dan mementingkan diri.

Orang yang hidupnya sekadar untuk memenuhi cita-cita dan wawasan peribadi semata-mata sebenarnya hidup dalam dunia yang sempit dan mati sebagai insan yang kerdil.

Tetapi orang yang hidup dalam perjuangan akan hidup sebagai insan yang hebat dan apabila dia mati namanya akan dikenang zaman-berzaman.

10. Apakah pandangannya sekiranya ibu bapa masuk campur dalam urusan peribadi atau urusan rumahtangga mereka?

Setengah orang menganggap rumahtangga adalah masalah peribadi yang terlalu khusus. Tiada seorang pun yang boleh masuk campur walaupun ibu bapa sendiri.

Hal ini sangat penting diketahui oleh setiap orang yang akan memasuki gerbang perkahwinan.

Apakah pandangan bakal pasangan hidupnya.

Adakah dia termasuk dalam golongan di atas atau sebaliknya seorang yang terlalu bergantung kepada kedua-dua ibu bapanya walaupun telah berkeluarga?

Apabila anda telah mendapat jawapan yang bersesuaian dengan apa yang dicari, maka teruskanlah hasrat anda untuk melamarnya. Begitu juga halnya dengan pihak yang dilamar.

Pastikan anda mengenali jejaka yang melamar itu dengan mengajukannya 10 soalan di atas.

Source: iLuvIslam

Andai Itu Jodohku


Jika kamu memancing ikan....Setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil ikan itu....Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula ke dalam air begitu saja....Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup.

Begitulah juga .........

Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang...Setelah ia mulai MENYAYANGIMU hendaklah kamu MENJAGA hatinya....Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja....Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingatmu. ...

Jika kamu menadah air biarlah berpada, jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh.... cukuplah sekadar keperluanmu. ...Apabila sekali ia retak.... tentu sukar untuk kamu menambalnya semula.... Akhirnya ia dibuang....
Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi....

Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, TERIMALAH seadanya....Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa....Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya.... akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya.
Sedangkan jika kamu MEMAAFKANNYA boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya....

Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi... yang kamu pasti baik untuk dirimu. Mengenyangkan. Berkhasiat.Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain..Terlalu ingin mengejar kelazatan.Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya. Kamu akan menyesal.

Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan..... yang pasti membawa KEBAIKANkepada dirimu. MENYAYANGIMU. ..MENGASIHIMU. ..Mengapa kamu berlengah, cubaMEMBANDINGKANNYA dengan yang lain.
Terlalu mengejar kesempurnaan.Kelak, kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain... Kamu juga yang akan MENYESAL....

~renungan bersama~