Saturday, December 4, 2010

...

i need u MR. S

Friday, December 3, 2010

maafkan daku

perhubungan yang terjalin itu tidak semestinya indah selalu.
kadangkala musibah pasti akan melanda.
namun, kita perlu tabah menempuhnya
untuk bersama selamanya

Thursday, December 2, 2010

MYMP - Especially For You

a.k.u.d.a.n.k.a.m.u.

jika kita mencintai seseorang, terimalah dia seadanya.
jika kita menyayangi seseorang, titipkanlah benih cinta bersamanya.

Monday, November 29, 2010

apabila seorang jejaka meluahkan perasaannya melalui lagu


pertama kali ku bertemu dengan mu..
sayunya hatiku merinduimu
walaupun belum kita bersua muka
namun aku tetap jatuh cinta

pertama kali ku bertemu denganmu
hatiku terpaut melihat senyumanmu
aku mengharap engkau menerimaku
kerna aku bersedia menyintaimu

akan ku renang lautan yg berapi
membuktikan kehebatannya cinta ini
tetapi jikalau kau meninggalkan ku
terhiris hati ini.
terguris jiwa ini.
menangis tak berlagu..
ohhhh...

biarpun ombak yang merubah pantai
kasih ku tak kan hancur berderai
biarpun hari berganti hari
dirimu tetap ku nanti ohhhh...

sayangku pimpinkan tangan ku
menuju mahligai bahgia..
kita bersama nikmati kisah cinta
hidup bagaikan di syurga
ohhhh..kasih...

video

Thursday, November 25, 2010

bila hati sedang berbisik

setiap yang bermula pasti akan berakhir
tidak kira sama ada dalam suasana gembira mahupun sedih
namun begitu, kita perlulah sentiasa bersedia dalam menghadapinya
tabah dengan setiap dugaan dan cabaran yang bakal dilalui

sepi

lama gak meera tak buka blog ni kan
da bape lama ek
agak2 2 bulan kot

skang ni mood exam
so meera ingin mengucapkan
selamat menduduki peperiksaan
semoga semua kawan2 memperoleh kejayaan
yang dapat membanggakan keluarga tersayang
yippi!!!!!!

Wednesday, September 29, 2010

nothing

semakin hari semakin menyepi blog meera ni
dont know
sapa yg bersalh
meerakah yg bersalah ye
pe pun sorry sangat2 coz tak update blog ni
i fell nothing for this time
kosong...

Thursday, September 23, 2010

kembali

lama giler menyepikan diri
hari nie kembali semula
sibuk menyiapkan tugasan2 yang nelum siap lagi
huhuhu
kerna mulai minggu depan
dah start pembentangan
penghantaran tugasan
baik kan!!!!

Friday, September 3, 2010

PadaMU ku bersujud

PADAMU KU BERSUJUD
-Afgan-

Ku menatap dalam kelam
Tiada yang bisa ku lihat
Selain hanya nama-Mu ya Allah

Esok ataukah nanti
Ampuni semua salahku
Lindungi aku dari segala fitnah

Kau tempatku meminta
Kau beriku bahagia
Jadikan aku selamanya
Hamba-Mu yang slalu bertakwa

Ampuniku ya Allah
Yang sering melupakan-Mu
Saat Kau limpahkan karunia-Mu
Dalam sunyi aku bersujud


Akan Ku Jumpa

Lirik lagu Akan Ku Jumpa
-Azfar -



Ku mengatur langkahku
berjalan tanpa bayang-bayangMu
langit dan bumi setia, menemaniku
matahari menyinar tak pernah berpihak padaku
Ku kepanasan tanpa perlindunganMu.


Hari berganti hari aku masih teguh menanti
Hadir diri Mu dalam hidupku ini
Rasa kecewa ada bila kaki penat berlari
Namun yakinku Kau kan kutemui


ku takkan pernah cuba berhenti
langkahku mencari Cinta
Yang ku tahu hanya tuk diriku
kan ku terus cari sampai hujung dunia


kerna ku tahu akanku jumpa diriMu
dan ku kan terus menempuh mimpi-mimpiku selalu
kulihat semua gembira
bila mengenali erti Cinta
senyuman ku beri hanya duka
bila ingin Teman tuk berbicara

Cinta jangan sembunyi
mataku kabur mencari
hadirlah dalam hidupku ini
Cinta jangan engkau pergi bila langkahku cuba
untuk mengejar diriMu

Thursday, September 2, 2010

BALIK KG

malam esok
tepat kul 10 malam
meera akan balik kampung
yippi!!!!

harap perjalanan balik ke kampung akan selamat
dan berjalan lancar

the special day that i never forget it..

beberapa hari perang melanda antara dia dan si dia
akhirnya
semalam satu perjanjian telah diadakan
dan si dia perlu turun ke tempat lawan
untuk memastikan perjanjian mereka termeterai
pada mulanya
tidak mendapat kata sepakat
tapi
setelah beberapa jam perbincangan,
akhirnya kata sepakat telah dicapai
dimana kedua2 orang telah berdamai

walau bagaimanapun
perjanjian itu masih dalam perbincangan dan pemantaun
diharap ia berkekalan

(APM - UM - BUKIT JALIL - GEMAS)
(GEMAS - KL SENTRAL - STESEN U - BUS STOP MAIN LIBRARY - KK8)

adakah ini akan ada pada bakal suamiku?

"saya nak cari suami yang..."


Yang selalu kita dengar, "Saya nak cari isteri yang pandai masak.."

Yang jarang kita dengar, "Saya nak cari suami yang boleh imamkan solat.."

Yang selalu kita lihat, Bakal isteri cari buku resepi nak belajar masak untuk bakal suami..

Yang kita harap dapat lihat, Bakal suami buka kitab agama nak tambah ilmu sebelum beristeri..

Yang selalu terjadi, bakal isteri rasa malu sgt kalau nasi pun tak tau nak masak

Yang kita harap terjadi, bakal suami pun rasa segan yang amat kalau Al-Fatihah pun masih merangkak2

Jika lelaki meletakkan syarat utk bakal isterinya..

Keterlaluankah jika wanita juga meletakkan syarat utk bakal suaminya??

Kepada lelaki sekalian yang sangat terhormat

Janganlah marah mahupun 'hangat'

Tulisan ini tak sedikit pun berniat jahat

Sekadar insan lemah nak sama2 membri ingat

Untuk diri sendiri dan saudara2 yang dekat

Kepada wanita pula, jangan seronok sangat

Kita pun ada tanggungjawab yg x kurang berat

Harus disemat, kena selalu ingat

Besar amanah yang kita dapat

Allah tanya pulak nanti di hari akhirat

Indah betul dunia ni

Kalau lelaki dan perempuan sama2 membaiki diri

Kalau bakal2 suami & bakal2 isteri pakat2 bersihkan hati

Kalau suami2 dan isteri2 dapat ikut segala perintah ilahi

Ganjaran besar Allah janji

Tak kira perempuan mahupun lelaki

Yang hari ke hari cuba baiki diri

Jadi muslim yang benar2 sejati

Masa tu, tak payah la lelaki letak syarat lagi

Sebab bakal isteri memang dah cantik segala segi

Wanita pun tak susah hati

Bakal suami memang menepati ciri

Aduhai bahagia hidup ni

Bila syariat Allah pakat2 dipatuhi

Hidup dunia seronok sekali

Seronok di akhirat berganda2 lagi

Wednesday, September 1, 2010

tension

bila diri tak dipercayai
semuanya diragui
semuanya
apa sahaja

hari ni 1st September

ari ni 1st September 2010
ari rabu
hari ni da masuk ke-21 ramadhan
lagi beberapa ari nak masuk bulan Syawal
n lagi beberapa hari lagi nak balik rumah
yippii!!!!

Saturday, August 28, 2010

entry for today

ari ni masih diberi kesempatan untuk berpuasa
alhamdulillah tadi meera berbuka puasa
nasi
+
ikan (lupa lak ikan ape? n masak ape? :))
+
bubur
+
kurma
+
air oren tapi macam bukan je

senarai juadah berbuka tadi
yippi

semakin hari semakin menyepi je terasa sekitar kolej kediaman kinabalu ini
mungkin disebabkan
hari merdeka cuti
so pelajar2 kat cini amik kesempatan
untuk pulang ke rumah

tapi ada gak sesetengah tak gi mana pun
cuma kuar shopping raya

meera taun ni tak kuar bershopping pun
coz bajet ciput je tinggal
so pakai mana yang ada je

lagipin mak cakap mak belikan
lau tak sempat tunggu akak ni balik umah dulu
pas tue baru cari baju

bagus anak mak nie kan
hhihihihi

k ar out dulu...

Ayah..

tidak ku sangka
aku hanya berkata-kata dalam hati
nanti nak call ayah la
coz ayah ada tepon adik2 kat rumah

pagi tadi
lam kul 947 pagi
ayah call aku
betapa gembiranya aku
sehingga tak tergambar
kerna sekian lama
ayah menyepikan diri bersama keluarga barunya

walaupun tak lama
kami berdua bersembang
tapi da cukup
bagiku melunaskan kerinduan
ku pada ayah

terima kasih ayah
kerana ayah tidak lupa akan anak2mu
yang jauh di utara ni
semoga ayah sentiasa bahagia bersama keluarga barunya
sayang ayah

#mood sedih menangis hiba.. uwa uwa uwa#

Friday, August 27, 2010

bowink

seharian terperuk di dalam bilik sahaja
terasa malas nak kuar dari bilik untuk pergi berbuka d DM la
sapa ada ubat untuk meera ni
plez help me!!

tapi kena pergi juga turun berbuka ramai2 d DM
huhuhu

meera kuatkan semangat
dont lazy2 lor
nanti kena marah ngan pak su garang kot!!

Could I have this kiss forever


Enrique Iglesias - Could I Have This Kiss Forever lyrics

WHITNEY:
Dame un beso para siempre

ENRIQUE:
Over and over I look in your eyes
You are all I desire
You have captured me
I want to hold you
I want to be close to you
I never want to let go

WHITNEY:
I wish that this night would never end
I need to know

CHORUS (together):
Could I hold you for a lifetime
Could I look into your eyes
Could I have this night to share this night together
Could I hold you close beside me
Could I hold you for all time
Could I, could I, could I have this kiss forever

WHITNEY:
Over and over I've dreamed of this night
Now you´re here by my side
You are next to me
(You are next to me)
I want to hold you and touch you and taste you
And make you want no one but me
I wish that this kiss could never end
Oh baby please

CHORUS:
Could I hold you for a lifetime
Could I look into your eyes
Could I have this night to share this night together
Un beso para siempre (Enrique),
Para siempre (Whitney)
Could I hold you close beside me
Could I hold you for all time
Could I, could I, could I have this kiss forever

BRIDGE(together)
I don´t want any night to go by
Without you by my side
I just want all my days
Spent being next to you
Lived for just loving you
And baby, oh by the way

CHORUS
Sólo, sólo un beso, un beso para siempre (Enrique)
Para siempre (Whitney)
Dame un beso para siempre (Enrique)
Para siempre (Whitney)
Could I have this kiss forever
Could I have this kiss forever
kisah ini tercipta terjalin bagaimana dua jiwa bersatu mengharungi halangan bersama tapi
bersamakah mereka???
-------------------------------------------------------------------------------
perkenalan kita bermula ketika diriku sedang bercuti dirumah akak angkatku.
masa tu aku kepunyaan orang lain.
kau hadir ke rumah petang tu atas jemputan rakan karibmu merangkap kekasihku.
malam tu bermula temubual kita berdua.
enta nape malam tu
diriku tidak mau tidor
dan kamu tidak dapat tidor ditempat orang
malm tu kita bersembang sampai ke pagi
seakan-akan kita ni memang pernah kenal je kan
padahal kita baru je berkenalan kurang dari 5jam tadi
macam2 yang kita bualkan
bermula detik itu juga
kau meminta nombor fon ku
atas sebab jika aku ada masalah dengan sahabat merangkap kekasihku tu
bolehlah nak share masalah dengannya

aku terus memberi handfone ku padanya
enta nape aku dengan dia
begitu mudah sahaja berkawan
terasa tenang n selesa bila dengannya

perhubungan kawan kami diteruskan lagi
semakin ku kenali dirinya
semakin ku mengerti dan memahami dirinya
dia memang seorang yang sangat teliti n ada gak sedikit cerewetnya
walaupun cam tu tapi aku tetap seronok dengannya

hubunganku dengan kekasihku semakin hari semakin hambar
mungkin sebab dia sibuk jadi jarang nak hubungi aku

namun begitu
kusangka kan dialah orang teristimewa penyeri hidupku
tapi tidak
pe pun
aku pasrah dan redha atas semua ini
dengan apa yang terjadi antara aku dan kekasihku dulu

aku cerita semua ini bersama dia
dia berusaha untuk menggembirakan kembali hatiku

macam2 dia lakukan sehinggalah
pada suatu hari
dia berterus terang menceritakan
hal yang aku tidak jangka
sebegini yang akan aku dengari

dia melamar diriku
aku bertanya padanya
sanggupkah dia menerima diriku yang tak seberapa ini
sanggupkah menerima aku dan familyku
kerna aku bukanlah insan yang mempunyai semua kesempurnaan itu
dia menjawab
dia sudi menerima diriku
dan segalanya

bermula detik itu
hubungan kami semakin mesra
teman tapi mesra
dialah sahabat
dialah kawan
dialah teman
dialah kekasih hati
dialah bakal sebahagian hidupku
insyallah
S M

*entry mungkin akan bersambung lagi. nantikannya*

10 Petanda Jodoh Kita

Firman Allah SWT, bermaksud "Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" (Surah Muhammad, ayat 7)

Gunakan seluruh pancaindera

Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Allah yang maha Esa. Tetapi bagaimana kita mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita? Allah SWT mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan aka untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan. Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi , spiritual dan fizikal antara keduanya. Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain. Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama. Benarkah ia seperti yang diperkatakan?

Berikut adalah 10 petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita.

1.Bersahaja

Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.

2.Senang bersama

Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita. Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.

3.Terima kita seadanya

Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.

4.Sentiasa jujur

Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.

5.Percaya Mempercayai

Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka. Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.

6.Senang Bekerjasama

Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar. Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama. Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?

7.Memahami diri kita

Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar. Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita. Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, "lidah sendiri lagikan tergigit", inikan pula suami isteri'. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.

8.Tampilkan kelemahan

Tiada siapa yang sempurna di dunia ini. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut. Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya.Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.

9.Kata hati

Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Allah deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindakbalas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.

10.Solat Istikharah dan Tawakkal

Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah SWT. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi atau gerak hati. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Allah memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat petunjukNya. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Setelah semuanya diusahakan, berserahlah kepadaNya dan terus berdoa. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara.Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya.

* Ditulis oleh Hj Abdul Samad *

Kebahagian dalam Ketenangan Jiwa

ALANGKAH bahagianya jika kita memiliki jiwa yang penuh dengan ketenangan. Sebaliknya, amat gelisah sekali buat seseorang yang jiwanya mengalami kebingungan serta kegoncangan.

Dalam kehidupan ini pasti kita bertemu dengan dua jenis manusia, iaitu manusia yang jiwanya tenang dan manusia yang jiwanya sering merasa gelisah.

Remaja tentu pernah mengalami saat diri terasa bingung dengan masalah menyebabkan jiwa menjadi gelisah dan tidak menentu.


Ketika itu, terasa tiada tempat untuk mengadu, hampir putus asa dalam keadaan terkapai-kapai bersendirian. Saat itu, kita amat memerlukan sesuatu yang dapat membersihkan jiwa dan fikiran.


Jika penyakit kencing manis akibat gula berlebihan, kolesterol tinggi kerana banyak lemak, stress kerana tekanan, maka jiwa yang tidak tenteram pun ada sebabnya.


Sebab utamanya adalah dosa. Dosa adalah racun yang meracuni hati dan perasaan. Berbanding dengan racun biasa yang memudaratkan anggota badan. Maka kita mesti menjauhi segala kejahatan yang ditimbulkan anggota badan. Tujuh anggota badan yang paling berpengaruh dalam melakukan dosa adalah mata, telinga, lidah, perut, kemaluan, tangan dan kaki sehingga ada ulama yang mengatakan Allah menciptakan tujuh neraka itu sebagai tempat menyeksa anggota yang melakukan dosa.


Mata perlu digunakan bagi tujuan melihat perkara yang baik dan indah.

Bukannya perkara haram dan lucah. Telinga adalah untuk mendengar yang baik-baik, bukannya mendengar sesuatu yang mengandungi nilai maksiat dan haram seperti mendengar umpatan dan fitnah. Perut pula mesti diisi dengan yang halal. Yang buat kita tidak tenang juga adalah disebabkan oleh hati yang kotor. Bukan saja dengan dosa tetapi juga akhlak tercela.

Rasulullah bersabda maksudnya: "Sesungguhnya malaikat tidak masuk rumah yang ada anjing." Dimaksudkan dengan malaikat adalah ketenangan yang dibawa, yang dimaksudkan dengan rumah adalah hati, yang dimaksudkan dengan anjing adalah sifat dan akhlak tercela.


Maknanya kalau kita ada akhlak dan sifat tercela, hati yang bertindak sebagai rumah sudah menjadi kotor dan ketenangan tidak akan menjenguk.


Malaikat rahmat tidak akan berada di tempat tinggalnya dan menetap syaitan sebab perangai buruk ditaja syaitan.


Sifat tercela yang membuat kita risau dan sasau ialah hasad dengki iaitu tidak senang lihat orang senang, takbur, ego serta sombong dan inilah stress pertama dialami syaitan ketika kejadian Adam a.s kerana bimbang Adam menandinginya.


Begitu juga ujub dan riak. Mereka berasa dialah yang sempurna sedangkan orang lain rendah. Selain itu mereka mengharapkan pujian dan sanjungan. Apa lagi jika seseorang itu bersifat bakhil dan kedekut pasti tidak akan pernah tenang hatinya kerana sentiasa terikat dengan harta, cinta harta.


Apa lagi cintakan kemasyhuran yang langsung tiada perasaan rendah diri sudah pasti hati akan berasa gelisah. Sifat pemarah membuat orang menjadi pendendam, hanya rasa takut kepada Allah saja boleh menghilangkan rasa marah itu.

contoh terbaik ialah diri sendiri

KITA seringkali memikirkan apa yang berada di luar kita. Ramai juga yang ingin melihat orang lain berubah. Malah, kita berkeinginan untuk berubah, tetapi masih tidak kesampaian.

Kita mahu negara kita berubah, kita mahu orang berubah, kita bercita-cita mahu ubah pekerja kita, tetapi malangnya anak dan isteri kita masih tidak mampu kita ubah. Kenapa kita tidak mampu mengubah orang lain? Antara sebabnya, kita tidak pernah bersungguh-sungguh untuk mengubah diri sendiri. Rahsia mengubah orang adalah dengan mengubah diri sendiri. Betapa besar pun hasrat untuk mengubah orang lain sekiranya kita tidak mula daripada diri sendiri tidak berkesan. Kadangkala hasrat mengubah orang lain akan menjadi bahan ketawa. Orang di sekeliling kita akan menyaksikan cakap kita itu tidak serupa bikin dengan apa yang kita laungkan. Elok juga kita fikirkan perbandingan ini, kalau kita hendak membina rumah apalah ertinya kita memikirkan dinding, pintu dan atap sekiranya tapak tidak dibina. "Mulakan dengan dirimu," kata pepatah Arab. Inilah kunci orang yang berjaya. Berani mengejek itu mudah, berani berhujah itu mudah, tetapi tidak ramai orang yang berani melihat kekurangan diri sendiri.

Ramai orang berani melihat kekurangan orang lain, tetapi jarang sekali membincangkan kelemahan diri sendiri. Sebenarnya apabila kita mengubah diri dengan penuh sedar sudah pasti ia dapat mengubah orang lain. Walaupun tidak sepatah kata kita ucapkan untuk ubah orang lain, perbuatan yang berubah itu menjadi ucapan yang sangat bererti bagi orang lain. Pengaruh daripada kegigihan mengubah diri tidak akan dirasakan. Tetapi percayalah ia akan membekas dalam minda orang lain. Makin lama orang akan simpati dan terdorong untuk turut sama berubah. Lantas bagaimana kaedah mengubah diri dan orang lain?

Pertama: Mulalah dengan mengubah diri sendiri. Mana mungkin kita mahu mengajak orang berubah sedangkan diri kita masih di takuk lama. Jadilah seperti `ketam mengajar anak berjalan betul' nanti cakap tidak serupa bikin.

Kedua: Mulakan dengan melakukan perkara yang kecil. Perkara kecil jika dilazimi akan membantu dan memudahkan untuk melakukan yang besar. Sikit-sikit lama-lama jadi bukit. Perkara yang kecil jika sering diabaikan nanti berjangkit, yang besar pun akan mudah diingkari. Banjir besar dimulakan dengan titik hujan yang kecil.

Ketiga: Mulakan sekarang. Jangan bertangguh lagi. Semakin bertangguh semakin melarat. Masalah yang kecil akan jadi lebih besar jika terus dibiarkan.

Keempat: Paksa diri dengan sepenuh hati. Nafsu jika tidak dipaksa nanti jadi degil.

Kelima: Belajar menghukum diri sendiri. Kalangan sahabat pernah menghukum diri dengan berpuasa kerana mengumpat.

Keenam: Kena ulangi kebaikan sehingga sebati dengan diri.

jangan menyalahkan orang lain jika gagal

SETIAP orang pasti mengalami pengalaman menghadapi kegagalan. Tidak kiralah gagal dalam peperiksaan, gagal dalam bercinta atau gagal dalam pertandingan. Selalunya apabila gagal, kita pasti akan mencari pelbagai alasan.

Jika gagal dalam peperiksaan, kita mungkin mengatakan guru tidak pandai mengajar, cikgu tidak mahir subjek berkenaan, sekolah tidak bagus, ayah ibu tidak ambil peduli, peralatan belajar kurang dan pelbagai alasan lagi. Jarang kita mengatakan pada diri, 'memang aku malas belajar', atau 'memang aku tidak berusaha dari awal lagi', atau 'aku malas berusaha'. Memang sudah menjadi sifat semula jadi manusia, gemar mencari dan memberi alasan dalam setiap perkara. Kelemahan sendiri jarang pula dilihat, apatah lagi hendak mengakui punca kegagalan kerana kelemahan diri sendiri. Namun, mencari alasan tidak akan menyelesaikan masalah. Malah, memberi alasan bererti kita berusaha melindungi sebab sebenar sesuatu masalah itu.


Kita lebih selamat dengan menyalahkan pihak lain tetapi sebenarnya itu tidak membantu untuk memperbaiki diri sendiri.


Jangan pula menjadi seperti bangau dalam lagu 'Bangau Oh Bangau', meletakkan kesalahan pada si ikan yang tidak timbul apabila dirinya kurus, begitu juga si ikan yang meletakkan kesalahan pada pihak lain pula dan begitulah seterusnya, seolah-olah masing-masing tidak pernah buat salah, yang tahu hanya menyalahkan orang lain. Jelas, apabila seseorang itu sedar dirinya bermasalah atau masalah itu berpunca daripada kelemahan dirinya sendiri, dia akan berusaha keras untuk memperbaiki kelemahannya. Jika dia masih berbangga dengan keupayaannya mencari alasan, masalah tidak akan selesai. Allah juga ada mengingatkan hambanya bahawa sesuatu perkara itu tidak akan berubah sekiranya manusia itu sendiri tidak mahu berusaha mengubah dirinya. (Maksud surah Ar-Ra'd ayat 11). Berusahalah mengatasi kelemahan diri dengan cara positif. Jangan salahkan orang lain sebelum mencari kelemahan sendiri.


Orang lain mungkin bersalah tapi itu bukan alasan untuk kita terus gagal. Jika kita terjatuh di jalanan kerana tersepak batu, wajarkah kita menyalahkan batu kerana ada di situ, cuba renungkan mengapa orang lain yang melalui jalan itu tidak jatuh? Mengapa hanya kita? Mungkin kerana kita kurang berhati-hati atau terlebih cuai. Jadi, sewajarnya kita tidak mencari alasan untuk gagal atau mencari alasan apabila sudah gagal kerana setiap usaha keras dan keyakinan yang mantap terhadap diri sendiri akan membuahkan hasil setimpal. Masih belum terlambat untuk kita bermuhasabah diri atas setiap masalah dihadapi, mencari kelemahan dan kekurangan kita, agar dapat mencari titik permulaan untuk mengorak langkah ke arah kehidupan positif dan cemerlang.

pemakanan sihat jamin kesihatan

RAMADAN menyediakan peluang untuk kita menyempurnakan ibadah puasa serta melakukan segala amalan yang baik.

Segala amal ibadah dan amalan sihat termasuk pemakanan seimbang serta pembersihan rohani dan jasmani seharusnya diteruskan sepanjang hayat.


Amalan yang baik itu juga dapat dijadikan contoh untuk ahli keluarga dan mereka yang rapat. Tanamkan tekad pada diri untuk meneruskan segala amalan berkenaan.


Tabiat sihat
Satu daripada perkara baik yang kita perolehi daripada semangat Ramadan adalah pemakanan sihat dan mengekalkan diet yang sihat. Semasa berpuasa, kita mempelajari kepentingan untuk mengambil makanan yang menyihatkan mengikut keperluan tanpa perlu makan secara berlebihan. Teruskan amalan baik ini dan pasti tubuh anda akan mendapat kebaikan daripada tabiat sihat ini.


Pilih ramuan dan bahan segar serta cara penyediaan yang sihat apabila ingin menyediakan hidangan untuk keluarga. Gunakan seberapa banyak bahan dan ramuan semula jadi untuk masakan. Selain itu, sediakan hidangan yang kaya dan seimbang serta mengandungi semua peringkat kumpulan utama makanan. Teruskan juga pengambilan makanan yang tinggi dengan serat untuk memastikan diet yang sihat. Penyediaan hidangan yang disediakan sendiri di rumah memastikan tabiat makan yang sihat dapat diteruskan.


Selepas Ramadan nanti, cuba berpuasa sekali sekala untuk “membersihkan” tubuh. Tidak perlu berpuasa untuk sebulan, memadai untuk satu atau dua hari bagi mengeluarkan toksin yang terkumpul di dalam tubuh.


Sekiranya anda berjaya mengurangkan beberapa tabiat tidak sihat seperti merokok ketika Ramadan, mengapa tidak menghentikan saja tabiat itu? Bukan saja tubuh anda menghargainya, malah fokus minda anda juga mendapat manfaat.


Tabiat sihat untuk jantung sihat
Satu elemen penting dalam memastikan pelaksanaan ibadah puasa dapat disempurnakan adalah memastikan pemakanan yang betul dan sihat. Diet yang betul dan seimbang bukan saja dapat mengekalkan kesihatan dan kecergasan sepanjang Ramadan, malah dapat membantu mencegah pelbagai masalah dan gangguan kesihatan demi menjamin kesihatan yang baik sepanjang hayat.


Tidak dinafikan pemakanan yang tidak sihat dan tidak seimbang hanya mengundang pelbagai masalah kesihatan seperti kegemukan, paras kolesterol tinggi, diabetes dan penyakit jantung. Satu perkara yang harus diberikan perhatian serius - penyakit jantung adalah pembunuh nombor satu di Malaysia dan seluruh dunia, malah ancaman pembunuh senyap ini tidak pernah berkurangan.


Satu cara terbukti merendahkan kolesterol dan menurunkan risiko penyakit jantung adalah dengan mengambil serat, terutama serat larut (beta-glukan) yang boleh didapati di dalam oat. Laporan Pentadbiran Makanan dan Ubat-ubatan Amerika Syarikat menyatakan, diet yang tinggi dengan bijirin oat atau bran oat serta diet rendah lemak dan kolesterol dapat membantu mengurangkan risiko penyakit jantung.


Oleh itu jika kita mempunyai paras kolesterol normal, pengambilan oat dapat memastikan kesihatan jantung. Jika kita mempunyai paras kolesterol yang tinggi iaitu 5.0 ke 5.2mmol/L dan ke atas, pengambilan bijirin oat yang disarankan adalah sebanyak dua mangkuk bersamaan dengan 70 gram bijirin oat setiap hari. Ini dapat membekalkan kita dengan tiga gram beta-glukan yang berkesan dalam membantu menurunkan paras kolestrol dalam darah.

Apabila mengambil bijirin oat, serat larut (beta-glukan) akan mengikat bendalir hempedu yang sarat dengan kolesterol di dalam usus. Kemudian, ia disingkirkan menerusi sistem usus besar. Apabila bendalir hempedu sudah disingkirkan daripada sistem, tubuh akan mencuba untuk menggantikannya. Hasilnya, hati kita akan menarik lebih banyak kolesterol dari darah untuk menghasilkan bendalir hempedu. Tindakan ini membantu menurunkan paras kolesterol yang berlebihan di dalam darah.


Bijirin Quaker oat untuk jantung sihat akan lebih berkesan sekiranya digabungkan dengan gaya hidup yang sihat. Elakkan diri daripada merokok dan pastikan kita menjalani aktiviti fizikal. Sekiranya berat badan berlebihan, ambil langkah untuk mengurangkan berat badan. Semua ini dapat membantu menurunkan paras kolesterol dan seterusnya mengurangkan risiko penyakit jantung.


Teruskan segala amalan sihat dan baik ini yang diusahakan sepanjang Ramadan untuk menjadikan kita individu yang berjaya dan lebih baik dalam segala aspek.


Artikel ini adalah sumbangan Program Jantung Bijak Quaker

TEST

oh no! minggu depan
hari Isnin
kul 10 pagi
kt bilik seminar cengkih
tutorial terminologi
pengajar cik ezora
akan ada
TEST!!!!!



someone help me
sapa nk study sama2 ngan meera
da ar kena baca semua bab
coz Dr Puteri da abiskn silibus kuliah
tuk
terminologi dalam perancangan bahasa Melayu

kesemuanya ada
12 bab
agak2 cik Ezora nk bagi soalan jenis pe eh
adakah objektif mahupun struktur
tapi bagi meera lor
baik bagi soalan struktur
senang cikit nak mengarang
tapi lau objektif
nak tak nak
jawapan kena pilih so
lau salah
tak da markah
tul tak

pe lagi meera ni dok meraban kat cini kan
da tau test
study ar
bukan ngadap lappy ni
huhuhu



P.U.A.S.A.

hari ni merupakan hari ke-17 semua umat Islam menyambut ramadhan al-mubarak.
sedar tak sedar kurang 2 minggu lagi kte akan menyambut kedatangan syawal.
terasa sekejap masa berlalu
menandakan hari masa kita semakin pendek
(kawan meera punya pandangan lor)

meera rasa ramadhan kali ini berbeza sedikit dengan sebelum ni
enta nape
terasa sedikit kekurangan kekecohan ramadhan
apa yang meera maksudkan diri meera je
entalah meera terasa seakan2 terasing je dari orang lain
walhal orang lain tak ada seperti yang meera rasakan
betul tak kawan2

ramadhan kali ini membuatkan meera sedar bahawa kita seharusnya
bersyukur kerana masih diberikan kesempatan untuk merasai kenikmatan ramadhan ini
kita dapat bagun pagi bersahur
kita dapat menuggu waktu berbuka

jika kita lihat sesetengah orang yang sakit misalnya
insan2 ini tidak dapat berpuasa penuh seperti kita
bukan bermakna tak berpuasa terus
tapi mereka ini hanya dapat berpuasa pada masa tertentu
kerana kesakitan yang dialaminya tidak mampu membuatkan dirinya untuk
terus bertahan berpuasa penuh
(pe2 je meera ni eh, soe lau petikan ini tidak difahami. luahan hati yang berserabut)

selama kita berpuasa ini jugalah kita dapat melihat diri yang sebenarnya
mampukah kita berpuasa seperti yang sebenar-benarnya mukjizat puasa
adakah kita mengikuti dan memahami maksud berpuasa itu?
kita tahu bahawa puasa bukan sahaja
menahan diri dari lapar dan dahaga
tetapi
menahan anggota tubuh badan dari melakukan perkara mungkar
yang boleh mengurangkan pahala puasa
justeru itu
melalui bulan puasa ini juga dapat kita melakukan perkara berfaedah
dan manfaatkan masa dengan sebaiknya

jadi marilah kita sama2 memberkati bukan ramadhan al-mubarak ini
dengan menuntut ilmu seikhlasnya
melakukan tugasan dengan bijaksana
dan bersedia dengan exam
(dedicate tuk diriku n pelajar APM n UM)

SEPI

lamanya meera tak berkongsi cerita dengan kamu semua..
entalah nak cakap malas ada gak
sejak laptop meera problem ni, meera tak dapat nk on9 selalu seperti sebelum ni
nak on9 pun guna laptop member, komputer kt bilik komputer APM, main library n kt umh kor

ape citer yang meera nk share eh???
tunggu je la..
:)
(dimana kegilaanku menulis nie?? )



when someone come into mylife

sEmEnjaK kaU haDiR daLaM hiDuP kU . . .
tIaDa LagI kEreSahAn . . .
kAu menGetUk piNtu hAtIkU . . .
tAnPa sEdaR hinGGa kU izInkaN . . .

kAu yAng bErnaMa cIntA . . .
kAu yaNG mEmbErI raSa . . .
kAu yaNg ilHamkAn bAhAgIa . . .
hiNgGa aKu tEraSa iNdAh . . .



Sunday, August 1, 2010

kisah cinta

semalam meera g perasmian FESKUM 10 kt KPS
Feelhoney wat persembahan pembukaan
nyanyi lagu ni
so saja nk share with u all
walaupun lagu ni da lama didendangkan n da meera dengar
tapi pe kata kite dengar sekali eh
seronok gak tau..
tapi sorry cuma lirik je
nak dengar lagu die cari sendiri lor
huhuhu

___________________________________________________

Dulu kau berdiri bersamaku
dan saling mengukir janji
bahwa kau kan selalu ada disini
susah senangku bersama kau tempuhi
ku hargai

kini kau dimana

meninggalkan ku sendiri tak berdaya
pesanmu padaku janganlah bduka
jangan menangisimu bila kau tiada
ku mencuba..

air mata pun jatuh ke pipi

mengingkari janji yang ku beri
kisah cinta sahabat sejati
tak berakhir bila engkau pergi
sahabatku kau kan kurindui
kerna kau takkan kembali

walau kau disana

namun doaku kan selalu bersama
maaf kernaku tak pernah tuk berkata
bahwa kaulah teman yang paling sempurna
yang ku ada..
______________________________________

Artis : FeelHoney
Komposer : Copyright Controlled (originally composed by Beethoven)
Penulis Lirik : Hasbi Hj Muhd Ali (Neurotic Studio)
Susunan muzik : Abd Halim Ahmad (Neurotic Studio)
Studio rakaman : Neurotic Studio
Suara Latar : FeelHoney & Plaintive Melody
Penerbit : Abd Halim Bin Ahmad

Friday, July 30, 2010

macam2 skang ni...

actually pe yg meera postkan ni saje nak wat tontonan umum
meera dapat dari kawan2 meera lam fb
so pe lagi,
jom baca ar.
_______________________________________________

tah r aku pon xtaw
Berapa ramai suami yang boleh jadi imam???

~ Salam everyone..em aku dpt crite ni dr 1 blog, em mmg aku sgt2 setuju ngan crite ni...huhhu..jom layan jap ~


Kalau perempuan tidak boleh memasak, dikutuk dan disuruh belajar. Kalau lelaki tak boleh jadi imam kita kata okay saja. Jangan diperbesarkan nanti mereka terasa hati.



"Apalah perempuan, tak pandai masak siapa nak kahwin dengan awak!"



Begitulah kata rakan sejawat lelaki pada seorang anak dara, juga rakan sejawat kami. Maka jawaplah si gadis ayu itu yang dia tidak sempat belajar memasak sebab dari kecil tidak digalakkan keluarga sebaliknya di suruh menumpukan perhatian pada pelajaran saja. Setelah tinggal di asrama, peluang pulang ke rumah terhad dan tidak sempat turun ke dapur membantu ibunya.



''Habis sekarang kenapa tidak belajar?" Tanya sang lelaki lagi dengan penuh semangat.



Sedang belajarlah ni tetapi selain sibuk dengan kerjaya saya juga sibuk belajar agama, jadi belajar memasak tetap tidak diutamakan!" Begitu jawab si gadis yang membuatkan lelaki tadi menggeleng-geleng kepala. Baginya tidak sempurna seorang wanita jika tidak tahu memasak. Wanita sepatutnya buat begitu juga.



Syarat utama menjadi suami mesti boleh menjadi imam. Walau ada yang kata, jika itu syaratnya bermakna makin ramai wanita yang hidup bujang seumur hidup.



Lelaki meletakkan kebolehan wanita di dapur sebagai perkara utama dan ungkapan hendak memikat suami, perlu pikat seleranya sering diguna pakai.



Tidak kiralah jika wanita itu berpelajaran atau berjawatan tinggi dan penyumbang utama kewangan dalam rumahtangganya. Sekarang bukan asing lagi gaji isteri lebih tinggi daripada suami. Namun kedudukan suami sebagai raja tidak pernah dilupa walau dia tidak mengambil inisiatif mempelajari ilmu menjadi imam. Ilmu bermain video game di komputer mereka rasa lebih perlu.



Kalau tidak tahu memasak disuruh belajar dan sesudah belajar perlu handal.



Jika handal bukan setakat masak untuk keluarga sendiri, kalau boleh perlu boleh memasak untuk tiga pasukan bola.



Begitulah standard yang telah ditetapkan. Bolehkah kita meletakkan undang-undang itu kepada lelaki juga. Kalau tidak pandai jadi imam, belajarlah.



Mula-mula jadi imam kepada keluarga sendiri, sudah terror boleh mengimam satu taman perumahan juga.



"Sibuk suruh kita handal memasak, mereka tu bolehkah jadi imam?"



Dengus teman wanita yang lain. Betul juga. Berapa kerat lelaki yang menjadikan sembahyang jemaah di rumah bersama anak isteri sebagai agenda utama, selain keperluan memenuhi pelbagai seleranya? Maka bertanyalah wanita kini kepada beberapa lelaki tentang kebolehan yang satu ini.



Ternyata ramai yang menjawab tidak confident menjadi imam sebab takut bacaan al-Fatihah tidak sempurna, salah tajwid atau pun dia merasakan isterinya lebih handal. Ada yang kata lebih elok dia dan isteri sembahyang sendiri-sendiri. Ada juga menjawab, rasa kelakar pula apabila dirinya yang rugged menjadi imam.



Isu ini sepatutnya kita beratkan sepertimana masyarakat memberatkan wanita perlu pandai memasak jika mahu bersuami. Lelaki juga harus boleh menjadi imam supaya kewibawaan mereka sebagai ketua keluarga tidak goyah atau menjadi mangsa 'queen control'. Kalau tidak pandai, belajarlah sekarang.



Jika wanita disuruh belajar, apa salahnya kalau lelaki pun belajar!

Friday, July 23, 2010

mood update

salam u alls
lama giler meera x update citer lam nie eh..
sejak laptop tak bersama diriku
so tak dapat ar nak update

xtvt terbaru yang berlangsung baru2 ni
MINGGU MESRA KINABALU 2010/2011
Kolej Kediaman Kinabalu
19 - 22 JulaI 2010
830 - 1130 malam

hari pertama
kuiz antara floor
johan ~ F300

hari kedua
sukaneka
johan ~ B400

hari ketiga
pengenalan seni dan sukan
pendaftaran seni dan sukan

hari keempat
taklimat bersama pengetua
pengenalan JTK kolej
penyampaian hadiah
johan keseluruhan
F300 dan C200
sehari beriadah di Port Dickson, N9

memang best
lagi2 bila dapat suprise dari freshie
thank you
coz bagi berkotak2 The Big Apple

lepas ni kena bagi kotmitmen pada kolej
n hope semua berjalan lancar
untuk sesi 2010/2011

Friday, July 16, 2010

jika pasangan curang pe yg korang nak wat eh...

panduan elak pasangan curang.. lau nak tau lebih lanjut baca ar.. petikan ini dipetik n di copy dari paper metro.. hahaha

  • Selalu berpenampilan menarik. Setelah menjalani alam rumah tangga bertahun-tahun, penampilan diri sering diabaikan bahkan keinginan untuk menarik perhatian pasangan pun semakin pupus. Namun bila berada di luar seperti di tempat kerja, penampilan selalunya berbeza dan jika ada yang memuji, ia salah satu punca memungkinkan berlakunya kecurangan.

  • Kehidupan seks yang sihat. Memenuhi keperluan seks pasangan amat penting dalam memastikan perkahwinan tetap utuh. Banyak kes perceraian atau perkahwinan runtuh akibat masalah seks suami isteri.

  • Persamaan. Cari pasangan dengan lelaki atau pasangan yang dirasakan sama (sekufu), berpendidikan setara dan memiliki pendapatan hampir sama. Persamaan yang banyak antara suami isteri dapat mengecilkan risiko berlakunya kecurangan.

  • Waspada. Jika anda mengesan pasangan berlaku curang, jangan ragu-ragu menyiasatnya. Kecurangan akan berlangsung lebih lama jika pasangan berasa senang dan jauh daripada jangkauan anda.

  • Mencari kaunselor. Jangan ragu untuk mendapat khidmat kaunselor ataupun orang tengah sekiranya merasakan hubungan menghadapi masalah.

  • Menghargai pasangan. Hargai pasangan kerana penghargaan akan dibalas dengan kesetiaan.

  • Komunikasi berkesan. Salah faham yang berlaku antara pasangan mungkin berpunca daripada kurang berbual dan berbincang atau tidak sefahaman. Justeru, peranan komunikasi dengan pasangan amat penting misalnya berterus-terang jika tidak berpuas hati.

  • Terima seadanya. Ada kalanya pasangan kurang menerima hakikat kekurangan pasangannya menyebabkan isu remeh-temeh diperbesarkan dan menjadi bahan pergaduhan yang mendorong ke arah keruntuhan rumah tangga.

    Jika pasangan kurang daripada sudut fizikal, mungkin dia ada kelebihan daripada aspek lain. Pertimbangkan dengan wajar.

  • Menjadi suri rumah terbaik. Isteri harus melihat daripada sudut agama bahawa mulianya mendidik anak-anak dan rumah tangga menjadi syurga terindah. Memuliakan suami di tempat sewajarnya akan mendapat ganjaran berlipat ganda daripada Allah.

  • Berlaku adil. Suami juga harus setia dan berperanan sama untuk menjadikan isteri dan anak-anak sebagai keutamaan. Ini kerana sebagai ketua keluarga, bimbingan, tunjuk ajar dan sama-sama membentuk keluarga cemerlang dan diredai menjadi tanggungjawab bersama.
  • hati wanita

    SECORET TINTA DARI HATI SEORANG PEREMPUAN...

    Saya belajar,
    bahawa saya tidak dapat memaksa orang lain
    mencintai saya.
    Saya hanya dapat melakukan sesuatu
    Untuk orang yang saya cintai..

    Saya belajar,
    Bahawa saya perlukan waktu bertahun-tahun
    Untuk membangunkan kepercayaan
    Dan hanya beberapa detik sahaja untuk menghancurkannya.

    Saya belajar,
    Bahawa sahabat baik sentiasa bersama saya
    Dapat melakukan banyak perkara bersama
    Dan kami selalu memiliki waktu terbaik bersama.

    Saya belajar,
    Bahawa orang yang saya kira adalah orang jahat
    Tetapi sebenarnya merekalah yang selalu membangkitkan semangat
    dalam hidup saya dan orang yang selalu mengambil perhatian terhadap diri saya.

    Saya belajar,
    Bahawa sahabat sejati sentiasa mekar dihati
    Walaupun dipisahkan oleh jarak yang jauh
    Dan kadang-kadang melahirkan kasih sayang yang sejati.

    Saya belajar,
    Bahawa jika seseorang tidak menunjukkan perhatian
    Seperti yang saya inginkan
    Tidak bermaksud dia tidak menyayangi dan mencintai saya.

    Saya belajar,
    Bahawa sebaik-baik pasangan itu
    Mereka pasti pernah melukai hati saya
    Tapi saya tetap memaafkannya.

    Saya belajar,
    Bahawa saya harus belajar mengampuni
    diri sendiri dan orang lain
    supaya tidak mahu perasaan bersalah berpanjangan menguasai diri saya.

    Saya belajar,
    Bahawa dua manusia boleh melihat benda yang sama
    Tapi memberi pendapat yang berbeza.

    Saya belajar,
    Bahawa orang disekeliling saya boleh mempengaruhi peribadi saya
    Tetapi saya harus bertanggungjawab
    Terhadap apa yang telah saya lakukan.

    Saya belajar,
    Bahawa tidaklah penting apa yang saya miliki
    Tapi yang penting adalah siapa saya sebenarnya.

    Saya belajar,
    Bahawa saya harus memilih
    Antara dua samada sikap dan emosi menguasai saya
    Atau saya yang menguasai sikap dan emosi

    Saya belajar,
    Bahawa saya mempunyai hak untuk marah
    Tapi itu bukan bererti
    Saya harus membenci dan berlaku biadap

    Saya belajar,
    Bahawa kata-kata manis tanpa tindakan
    Adalah saat perpisahan dengan orang yang saya cintai
    Dan jika saya mencintai dan menyayanginya
    Saya tidak akan mempermainkannya
    Dan mencintai dan menyayangi dengan sepenuh hati saya

    Saya belajar,
    Bahawa orang-orang yang saya kasihi
    Perlu diutamakan daripada diri saya sendiri
    Kerana mereka adalah segala-galanya bagi saya…
    Bahagiakanlah orang lain walaupun diri kita merana...

    Saturday, July 3, 2010

    Ku Bukan Aku

    Lirik Lagu Ku Bukan Aku - Tilu

    Lama sungguh hari berlalu
    Hening malam menyiksaku
    Bila bersendirian sepi jadi pilu

    Kau pergi aku yang hilang
    Sedikit pun hidup tak senang
    Langit cerah ku renung mendung kelabu

    (korus)
    Kerana diriku bukan aku
    Tiap kali kau menjauh
    Fikiran tak keruan
    Jiwa rasa kekosongan
    Diriku bukan aku
    Tiap kali kau menjauh
    Pulangkan dia ke pangkuanku

    Yang digemar menjadi bosan
    Sukarnya cari ketenteraman
    Bila hati bersedih semuanya tak betul

    Ku cuba setabah hati melupakan
    Dirimu dari ingatan
    Tapi semakin dicuba semakin rindu

    (ulang korus 2x)